KUNDKÄNNEDOM
Varje affärsrelation börjar med ett ömsesidigt förtroende. För att motverka risken för penningtvätt och finansiering av terrorism har IMH Finans AB (”IMH”) enligt lag en skyldighet att ställa frågor till sina kunder för att uppnå kundkännedom och förstå syftet med kunders finansieringsbehov. Det innebär att IMH, likt alla andra verksamhetsutövare, behöver ta in viss dokumentation och kundinformation för att uppnå detta.
Vad är penningtvätt och finansiering av terrorism?
Penningtvätt innebär att pengar som kommer från brottslig verksamhet, såsom exempelvis narkotikabrott, skattebrott, bedrägerier eller rån, omvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet, i syfte att dölja tillgångarnas ursprung.
Finansiering av terrorism innebär att ekonomiskt stödja terrorism genom att lämna direkta bidrag till terrorism eller att samla in, tillhandahålla och ta emot pengar och tillgångar som ska finansiera terrorism.
Vad är kundkännedom?
Kundkännedom, även kallat Know Your Customer (KYC) på engelska, syftar till processen att lära känna sin kund samt ha god kunskap om kundens affärsförhållanden och transaktioner för att motverka risken för penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta gör IMH bland annat genom att be kunden identifiera sig och besvara vissa kundkännedomsfrågor, såväl innan affärsrelationen inleds som löpande under affärsförhållandet. Utan tillräcklig kännedom om kunden får IMH inte etablera eller upprätthålla en affärsrelation eller lämna lån.
Vilka frågor ställer IMH?
Följande är exempel på frågor/information som IMH frågar efter när en affärsförbindelse med en kund etableras eller upprätthålls:
IMH begär regelmässigt dokument som bekräftar kundens företrädare och verkliga huvudmäns identitet och adress, till exempel kopia på pass, körkort eller annat officiellt id-kort med foto. IMH kontrollerar även vem som har rätt att företräda kunden.
Utöver ovannämnda uppgifter och underlag kan det i vissa fall vara motiverat för IMH att kräva ytterligare information och dokumentation som påverkar kundkännedomen. Vilka uppgifter och underlag som behövs beror på kundförhållandets art och omfattning i varje enskilt fall.
Vem är verklig huvudman?
En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar kunden. En person kan kontrollera ett bolag på olika sätt, genom att exempelvis ha mer än 25 procent av rösterna genom aktier, ha rätt att utse eller avsätta mer än hälften av styrelseledamöterna.
Vad är en person i politiskt utsatt ställning (PEP)?
En person i politiskt utsatt ställning (PEP) är en person som har eller har haft viktiga offentliga funktioner i en stat eller i en internationell organisation.
Exempel på personer i politiskt utsatt ställning är statsministern, regeringschefer, parlamentsledamöter, ministrar, domare i Högsta domstolen och andra högra organ, ambassadörer, högre officerare inom försvaret eller en person i ledningen i en internationell organisation.
En PEP anses genom sin position och sitt inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott.
Måste jag svara på frågorna?
Ja, för att bli erbjuden ett lån från IMH, eller för att få behålla ett befintligt lån hos IMH, behöver du som kund svara på samtliga kundkännedomsfrågor. IMH ställer frågor till samtliga sina kunder utan undantag, nya som gamla och oavsett storlek. Du kommer att få frågorna när du ansöker om ett lån hos oss som en del av låneansökningsprocessen.
Jag är en befintlig kund. Varför måste jag svara på frågorna igen?
IMH har en skyldighet att hålla kundinformationen uppdaterad och aktuell, dvs. upprätthålla god kundkännedom under hela affärsförhållandet. Så länge du är kund hos IMH kan vi be dig att uppdatera informationen med jämna mellanrum.
Vad händer om jag inte svarar?
Om du som kund väljer att inte besvara frågorna eller lämna viktig information, får IMH inte etablera eller upprätthålla en affärsrelation eller lämna lån. Det innebär att du kan bli nekad ett lån eller så kan IMH nödgas att säga upp ett befintligt lån till förtida återbetalning.
Hur förvaras mina uppgifter?
Alla uppgifter om kunder, styrelse och dess ägare förvaras av IMH under den tid som stadgas enligt lag och med iakttagande av de lagar och regler som gäller för hantering av uppgifter om kundkännedom och annan behandling av personuppgifter.
Hur kompletterar/uppdaterar jag information i efterhand?
Du meddela dina ändringar/kompletteringar genom att skicka e-post till info@imhfinans.se eller ringa på telefon 08-708 78 78. Våra öppettider är vardagar kl. 09:00 – 17:00.
Skicka oss ditt nummer så ringer vi upp dig så snart vi kan.